Szkoła Podstawowa nr 150 w Warszawie im. Walerego Wróblewskiego


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 7780094
    • Do końca roku: 287 dni
    • Do wakacji: 94 dni

  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-03-19

    Imieniny: Aleksandryny, Józefa


  • Kartka z kalendarza

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

 

Uczniowie kończący szkołę podstawową stają przed ważnym, ale często trudnym wyborem kierunku dalszego kształcenia, który będzie miał wpływ na przebieg kariery zawodowej. W uświadomieniu własnych kompetencji, zainteresowań, możliwości, a także ograniczeń i słabości uczniów pomogą pedagodzy i psycholodzy szkolni, doradcy zawodowi w szkole i w poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także koordynatorzy Warszawskiego Systemu Doradztwa Zawodowego.

  1. PRZEPISY PRAWA DOTYCZĄCE DORADZTWA ZAWODOWEGO

Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.) zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru

    zawodu i kierunku kształcenia”;

  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r . - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz.1304, Nr203, poz. 1966, Nr 228, poz.2258 oraz z 2004 r., Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845) - dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego;

  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 lutego 2007 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wprowadza funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego i nakłada na dyrektorów i rady pedagogiczne szkół ponadgimnazjalnych  "obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem   kierunku kształcenia i zawodu”;

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. z 2003 r. Nr 132, poz. 1225);

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013.532 z dnia 7 maja 2013 r.). Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej... prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.

     

  1. DEFINICJE  POJĘĆ

    Poradnictwo zawodowe

    Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom  i dorosłym w planowaniu, tworzeni i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.

    (por.: Ogólne zasady funkcjonowania poradnictwa zawodowego w systemie urzędów pracy. (1996) Wyd. KUP. s. 4, maszynopis)

    Orientacja zawodowa

    Działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji - mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.

    (por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego  w warunkach reformy edukacji (1999) Problemy poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego Nr 2/11. s. 29)

    Doradztwo zawodowe

    Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji.

    (por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowe w warunkach reformy edukacji, (1999) Problemy poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego Nr 2/11. s. 29 )

    Doradca zawodowy

    Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.

    Informacja zawodowa

    Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji.

    (por.: K. Lelińska: Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych.(1985). WSiP. s. 35)

    Informacja edukacyjna

    Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem. (opr. G. Sołtysińska)

    Zawód

    Wewnętrznie spójny system czynności wymagający określonych kwalifikacji, wykonywanych w uregulowany sposób i systematycznie, stanowiący podstawę utrzymania i zapewniający pozycję w społeczeństwie.

    (por.: J. Szczepański: Czynniki kształtujące zawód i strukturę zawodowąSocjologia zawodów.(1965) KiW.)

    Wewnątrzszkolny System Doradztwa

    Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania doradcy w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy. 

  2. GŁÓWNE  CELE  I  OCZEKIWANE  EFEKTY  WSDZ

  •  Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru drogi dalszego    kształcenia i zawodu.

  •  Kształtowanie określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery i dążeniem do osiągnięcia celu.

  •  Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w stresowych i trudnych  sytuacjach, takich jak bezrobocie, problemy zdrowotne i adaptacja do warunków pracy.

  •  Przygotowanie ucznia do roli pracownika.

  •  Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci  w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych.

  • Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych.

  • Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia

  •  Poszerzenie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów.

  •  Zapoznanie z procedurami pozyskiwania i utrzymania pracy.

  • Eliminacja niepowodzeń szkolnych uczniów.

  • Udostępnianie informacji o zawodach funkcjonujących na rynku pracy, poznanie m.in. zadań i czynności, środowiska pracy,  przeciwwskazań i wymagań danego zawodu.

  • Rozwijanie u uczniów umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych.

  • Przekazanie uczniom wiedzy jak rozwijać zainteresowania, pasje i talenty.

  • Kształtowanie postawy otwartości na wiedzę i prezentowania swojej osobowości na rynku pracy.

  • Poznanie podstaw prawa pracy.

  • Poznanie zasad tworzenia dokumentacji zawodowej i prowadzenia korespondencji związanej z zatrudnieniem.

  1. REALIZACJA ZADAŃ

     

    Zgodnie z harmonogramem działań  zaplanowano realizację programu edukacyjnego pod nazwą „Mądrze zaplanuj swoją przyszłość”, obejmującego  następujące tematy:

  • Praca;

  • Zawody;

  • Kim chcę zostać w przyszłości;

  • Zainteresowania;

  • Umiejętności.

  1. FORMY I NARZĘDZIA PRACY DORADCZE

  • Poradnictwo indywidualne i grupowe;

  • Rozmowa i wywiad doradczy;

  • Wykłady, prelekcje, szkolenia, warsztaty;

  • Konkursy;

  • Spotkania z  przedstawicielami różnych zawodów;

  • Debaty tematyczne;

  • Prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów;

  • Wycieczki;

  • Targi pracy i dni otwartych drzwi szkół zawodowych;

  • Testy diagnostyczne preferencji zawodowych i cech osobowościowych;

  • Scenariusze zajęć uwzględniające wykorzystanie nowoczesnych urządzeń multimedialnych, prezentacji, filmów, itp.;

  • Informatory o zawodach i szkołach ponadgimnazjalnych, broszury, ulotki;

  • Literatura z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego;

  • Tablice zawodoznawcze, gazetki ścienne.

  1. EWALUACJA

     

    Ewaluacja służy ocenie skuteczności funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do młodzieży: udzielanej informacji, rozmów indywidualnych, pracy grupowej. Zespół wychowawczy  po przepracowanym roku przeprowadzi ankietę ewaluacyjną, której celem będzie pozyskania informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej w szkole. Systematyczna ocena efektów pracy, analiza ilościowa i jakościowa ankiet i opracowanie wyników, spowodują, że uzyskane informacje zwrotne ujawnią słabe i mocne punkty oferowanych usług doradczych i będą cenną wskazówką w procesie ich ulepszania.

     

     

  2. INSTYTUCJE  WSPIERAJĄCE  REALIZACJĘ  ZADAŃ WSDZ