- Odwiedziny: 16214577
- Do końca roku: 290 dni
- Do wakacji: 103 dni
Szkoła Podstawowa nr 150 w Warszawie im. Walerego Wróblewskiego
-
Statystyki
-
Kalendarium
Niedziela, 2025-03-16
Imieniny: Izabeli, Henryka
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
Uczniowie kończący szkołę podstawową stają przed ważnym, ale często trudnym wyborem kierunku dalszego kształcenia, który będzie miał wpływ na przebieg kariery zawodowej. W uświadomieniu własnych kompetencji, zainteresowań, możliwości, a także ograniczeń i słabości uczniów pomogą pedagodzy i psycholodzy szkolni, doradcy zawodowi w szkole i w poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także koordynatorzy Warszawskiego Systemu Doradztwa Zawodowego.
-
PRZEPISY PRAWA DOTYCZĄCE DORADZTWA ZAWODOWEGO
Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.) zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru
zawodu i kierunku kształcenia”;
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r . - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz.1304, Nr203, poz. 1966, Nr 228, poz.2258 oraz z 2004 r., Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845) - dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego;
-
Rozporządzenie MEN z dnia 9 lutego 2007 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wprowadza funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego i nakłada na dyrektorów i rady pedagogiczne szkół ponadgimnazjalnych "obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”;
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. z 2003 r. Nr 132, poz. 1225);
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013.532 z dnia 7 maja 2013 r.). Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej... prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
-
DEFINICJE POJĘĆ
Poradnictwo zawodowe
Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeni i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.
(por.: Ogólne zasady funkcjonowania poradnictwa zawodowego w systemie urzędów pracy. (1996) Wyd. KUP. s. 4, maszynopis)
Orientacja zawodowa
Działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji - mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.
(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji (1999) Problemy poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego Nr 2/11. s. 29)
Doradztwo zawodowe
Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji.
(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowe w warunkach reformy edukacji, (1999) Problemy poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego Nr 2/11. s. 29 )
Doradca zawodowy
Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
Informacja zawodowa
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji.
(por.: K. Lelińska: Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych.(1985). WSiP. s. 35)
Informacja edukacyjna
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem. (opr. G. Sołtysińska)
Zawód
Wewnętrznie spójny system czynności wymagający określonych kwalifikacji, wykonywanych w uregulowany sposób i systematycznie, stanowiący podstawę utrzymania i zapewniający pozycję w społeczeństwie.
(por.: J. Szczepański: Czynniki kształtujące zawód i strukturę zawodową. Socjologia zawodów.(1965) KiW.)
Wewnątrzszkolny System Doradztwa
Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania doradcy w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy.
-
GŁÓWNE CELE I OCZEKIWANE EFEKTY WSDZ
-
Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu.
-
Kształtowanie określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery i dążeniem do osiągnięcia celu.
-
Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w stresowych i trudnych sytuacjach, takich jak bezrobocie, problemy zdrowotne i adaptacja do warunków pracy.
-
Przygotowanie ucznia do roli pracownika.
-
Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych.
-
Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych.
-
Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia
-
Poszerzenie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów.
-
Zapoznanie z procedurami pozyskiwania i utrzymania pracy.
-
Eliminacja niepowodzeń szkolnych uczniów.
-
Udostępnianie informacji o zawodach funkcjonujących na rynku pracy, poznanie m.in. zadań i czynności, środowiska pracy, przeciwwskazań i wymagań danego zawodu.
-
Rozwijanie u uczniów umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych.
-
Przekazanie uczniom wiedzy jak rozwijać zainteresowania, pasje i talenty.
-
Kształtowanie postawy otwartości na wiedzę i prezentowania swojej osobowości na rynku pracy.
-
Poznanie podstaw prawa pracy.
-
Poznanie zasad tworzenia dokumentacji zawodowej i prowadzenia korespondencji związanej z zatrudnieniem.
-
REALIZACJA ZADAŃ
Zgodnie z harmonogramem działań zaplanowano realizację programu edukacyjnego pod nazwą „Mądrze zaplanuj swoją przyszłość”, obejmującego następujące tematy:
-
Praca;
-
Zawody;
-
Kim chcę zostać w przyszłości;
-
Zainteresowania;
-
Umiejętności.
-
FORMY I NARZĘDZIA PRACY DORADCZE
-
Poradnictwo indywidualne i grupowe;
-
Rozmowa i wywiad doradczy;
-
Wykłady, prelekcje, szkolenia, warsztaty;
-
Konkursy;
-
Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów;
-
Debaty tematyczne;
-
Prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów;
-
Wycieczki;
-
Targi pracy i dni otwartych drzwi szkół zawodowych;
-
Testy diagnostyczne preferencji zawodowych i cech osobowościowych;
-
Scenariusze zajęć uwzględniające wykorzystanie nowoczesnych urządzeń multimedialnych, prezentacji, filmów, itp.;
-
Informatory o zawodach i szkołach ponadgimnazjalnych, broszury, ulotki;
-
Literatura z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego;
-
Tablice zawodoznawcze, gazetki ścienne.
-
EWALUACJA
Ewaluacja służy ocenie skuteczności funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do młodzieży: udzielanej informacji, rozmów indywidualnych, pracy grupowej. Zespół wychowawczy po przepracowanym roku przeprowadzi ankietę ewaluacyjną, której celem będzie pozyskania informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej w szkole. Systematyczna ocena efektów pracy, analiza ilościowa i jakościowa ankiet i opracowanie wyników, spowodują, że uzyskane informacje zwrotne ujawnią słabe i mocne punkty oferowanych usług doradczych i będą cenną wskazówką w procesie ich ulepszania.
-
INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE REALIZACJĘ ZADAŃ WSDZ
-
Biuro Edukacji
-
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
-
Ministerstwo Edukacji Narodowej
http://men.gov.pl/pl/ksztalcenie-zawodowe/rok-szkoly-zawodowcow
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 http://www.ppp20.pl